วันจันทร์ที่ 21 มีนาคม พ.ศ. 2554

การตอบข้อซักถาม

บทที่ 8 การตอบข้อซักถาม

(Handling Questions)

ในระหว่างการนำเสนอนั้นผู้ฟังอาจเกิดข้อสงสัยเกี่ยวกับประเด็นต่างๆขึ้น ณ เวลาใดเวลาหนึ่ง ซึ่งหากผู้นำเสนอไม่ได้มีการซักซ้อมความเข้าใจไว้กับผู้ฟังก่อน ก็อาจจะมีผู้คอยขัดจังหวะซักถามอยู่ร่ำไปจนทำให้การนำเสนอขาดช่วงและดำเนินไปอย่างไม่ราบรื่นนัก ดังนั้นผู้บรรยายจึงควรจะเตรียมตัวรับมือกับการซักถามที่อาจเกิดขึ้นโดยเลือกใช้คำพูดที่เหมาะสมกับแต่ละสถานการณ์ดังต่อไปนี้

การให้ซักถามได้ระหว่างการนำเสนอ

    • If you have any questions during my talk, please stop me and ask.
    • If there is any questions, please feel free to (stop me and) ask.
    • Please stop me at any time if you have any questions.
    • I’ll be happy to answer any questions that you may have during the talk/presentation.

การขอให้ซักถามหลังจากการนำเสนอสิ้นสุดแล้ว

    • If you have any questions (during my talk), please ask me at the end of the presentation.
    • I’ll be happy to answer any questions at the end of my presentation.
    • If you have any questions, I’d be pleased to answer them after the presentation.
    • Can I ask you to hold any questions you may have until the end of my presentation?
    • Please hold any questions you may have until the end of my presentation.
    • I would welcome any questions/comments at the end of the presentation.

การเริ่มตอบข้อซักถาม

    • Now, I’d be happy to answer any questions (you may have about my presentation).
    • If you have any questions, I’d be pleased to answer them (now).
    • I would welcome any comments/questions.
    • Are there any questions?

เมื่อไม่เข้าใจหรือไม่ได้ยินคำถาม

    • I’m sorry, could you speak a little slower, please?
    • Could you repeat your question, please?
    • Let me make sure I get/understand your questions (correctly), are you asking (that/about) ...?
    • I’m sorry, I’m not sure I understand. Is your question ...?
    • I’m sorry, could you speak a little louder, please?

ก่อนตอบคำถามที่ไม่ได้เตรียมตัวมาล่วงหน้า

    • I’m glad you asked that questions.
    • That’s a good question.
    • Thanks for asking me about that.

หลังจากตอบข้อซักถามแล้ว

    • Are there any other questions?
    • Does that answer your question?
    • I hope that answers your question.

เมื่อไม่สามารถให้คำตอบหรือข้อมูลได้

    • I’m sorry, I don’t have that information with me. I can try and get it to you later, if you like.
    • I’m sorry, I don’t know the answer to that question at this time.
    • I’m sorry, I don’t think we have enough time to get into that now, can we discuss/talk about it later?
    • I’m sorry, that information is confidential.
    • I’m sorry, I’m not in a position to discuss that issue/problem/etc.
    • I’m sorry, I’m not permitted to give you that information.

เมื่อไม่มีผู้ถามคำถาม

    • If you have no questions. I’ll finish there.
    • If there are no questions, I’ll finish there.

เมื่อหมดเวลาในการนำเสนอ

    • I’m afraid that’s all the time we have.
    • I’m sorry (to say) that we’ve run out of time.

ในตอนท้ายสุด ผู้นำเสนอหรือผู้บรรยายควรกล่าวขอบคุณผู้ฟังด้วยคำพูดใดคำพูดหนึ่งต่อไปนี้

    • Thank you (very much).
    • Thank you for listening.
    • Thank you for your attention.

ไม่มีความคิดเห็น:

แสดงความคิดเห็น