วันจันทร์ที่ 21 มีนาคม พ.ศ. 2554

การให้ผู้ฟังมีส่วนร่วมในเรื่องที่นำเสนอ

บทที่ 4 การให้ผู้ฟังมีส่วนร่วมในเรื่องที่นำเสนอ

(Getting the Listeners Involved)

ถึงแม้จะมีการใช้ทัศนูปกรณ์มาช่วยให้การนำเสนอน่าสนใจมากขึ้น แต่การใช้รูปภาพ สไลด์ แผ่นใส ฯลฯ อาจไม่เพียงพอที่จะดึงดูดความสนใจของผู้ฟังได้ โดยเฉพาะถ้าเป็นสไลด์หรือแผ่นใสที่เต็มไปด้วยตัวเลขหรือกราฟชนิดต่างๆ ด้วยเหตุนี้ ในระหว่างการนำเสนอจึงควรมีวิธีอื่นกระตุ้นความสนใจของผู้ฟังด้วย และวิธีที่ดีวิธีหนึ่งคือ การตั้งคำถามขึ้นมาลอยๆเป็นระยะๆ เพื่อทำให้ผู้ฟังคิดตามและได้เกิดความรู้สึกว่ามีส่วนร่วมในการนำเสนอนั้นด้วย โดยการตั้งคำถามนั้นมักจะกระทำหลังจากที่ได้ยกเอาประเด็นสำคัญขึ้นมาพูดแล้ว ตัวอย่างเช่น

ประเด็น

Production was down last quarter.

คำถาม

    • How can we explain this?
    • How will this affect ...?
    • What can we do about it? What’s the explanation for this?
    • What are the implications for ...?
    • What’s behind this ...?
    • What does that tell us? Does it imply/mean that ...?
    • What does this mean to us?
    • Why was that?
    • How did it happen?
    • What caused this?
    • Are there reasons behind this?
    • What are we going to do about this?
    • What step should we take to change this?

ในกรณีที่เรื่องที่นำเสนอนั้นเกี่ยวกับผลิตภัณฑ์หรือการลงทุนในโครงการใหม่ ลักษณะของคำถามก็จะแตกต่างออกไปตามประเด็นที่นำเสนอ เช่น

ประเด็น

We’ve come out with a new product. หรือ

That’s why we’ve come up with this project.

คำถาม

    • Will it benefit us in anyway?
    • What are its advantages?
    • What will it do for us?

ประเด็น

    • That’s why we’ve come up with this project.
    • What do we stand to gain from this?
    • How is its future prospect?
    • Will it work?
    • What’s the chance of success?
    • Will it be well received?
    • Can be we sure of its success?

ตัวอย่างการตั้งคำถามระหว่างการบรรยายเพื่อให้ผู้ฟังมีส่วนร่วมและกระตุ้นให้คงความสนใจในเรื่องที่เรากำลังพูดอยู่

    • The chart shows a sharp decline in sale between summer months. How can we explain this?
    • Despite our market expansion, the demand for our products was down in the last quarter. What was that?
    • Our expensive marketing campaign did not even boost up our sale one bit. What does that tell us?

ไม่มีความคิดเห็น:

แสดงความคิดเห็น