บทที่ 9 การแจ้งความประสงค์
(Stating Requirements)
หลังจากที่ได้สอบถามความต้องการเกี่ยวกับสินค้าหรือบริการแล้ว ก็เป็นหน้าที่ของฝ่ายถูกถามที่จะต้องแจ้งให้คู่สนทนาทราบถึงความต้องการของตนว่าต้องการจะทำอะไร ประสงค์สิ่งใด อยากให้อีกฝ่ายทำอะไรให้ ฯลฯ ซึ่งวิธีการพูดแจ้งความต้องการนี้มีให้เลือกหลายแบบด้วยกัน คือ
- I’d like (to) ...
- I want (to) ...
- We need (to) ...
- We’re looking for ...
- I’ll have/take ...
- Let me have ...
- Give me ...
- We really want (to) ...
- We’d prefer ...
- The most important thing is (to) ...
- It’s necessary/important/urgent that we ...
- We need you to ...
- Could you ...
- I would like you to ...
- Please ...
- Can you ...
ในการตอบนั้นมีคำตอบที่เป็นไปได้ 3 แบบด้วยกัน คือ การตอบรับ การตอบปฏิเสธ และการตอบในลักษณะก้ำกึ่งซึ่งจะต้องมีการเจรจาในรายละเอียดเพิ่มขึ้นอีก
การตอบรับ
- Of course.
- No problem.
- All right.
การตอบปฏิเสธ
- We’re sorry, we can’t.
- I’m afraid I can’t.
การตอบแบบก้ำกึ่ง
- That could be a problem.
- We’re not so sure that/about ...
ตัวอย่างการสนทนาในการถามและแจ้งความประสงค์
- ผู้ขาย : What are you looking for?
ผู้ซื้อ : Our company needs a wireless intercom system.
ผู้ขาย : Would you be interested in our IC-700 model? It has one main base station that can deal with as many sub-stations as you want.
ผู้ซื้อ : Could you show me how the system operates?
ผู้ขาย : Of course.
- ผู้ซื้อ : We’d like to ask you some questions about your security service.
ผู้ขาย : What kind of service are you interested in?
ผู้ซื้อ : We are looking for 24-hour security for an office building with four storeys.
ผู้ขาย : We offer three options. We have a two, a three, and a four men security team. Which one are you interested in?
ผู้ซื้อ : We’d prefer a two-men option. We need you to arrange the service as soon as next week.
ผู้ขาย : No problem.
ไม่มีความคิดเห็น:
แสดงความคิดเห็น