บทที่ 4 การให้ผู้ฟังมีส่วนร่วมในเรื่องที่นำเสนอ
(Getting the Listeners Involved)
ถึงแม้จะมีการใช้ทัศนูปกรณ์มาช่วยให้การนำเสนอน่าสนใจมากขึ้น แต่การใช้รูปภาพ สไลด์ แผ่นใส ฯลฯ อาจไม่เพียงพอที่จะดึงดูดความสนใจของผู้ฟังได้ โดยเฉพาะถ้าเป็นสไลด์หรือแผ่นใสที่เต็มไปด้วยตัวเลขหรือกราฟชนิดต่างๆ ด้วยเหตุนี้ ในระหว่างการนำเสนอจึงควรมีวิธีอื่นกระตุ้นความสนใจของผู้ฟังด้วย และวิธีที่ดีวิธีหนึ่งคือ การตั้งคำถามขึ้นมาลอยๆเป็นระยะๆ เพื่อทำให้ผู้ฟังคิดตามและได้เกิดความรู้สึกว่ามีส่วนร่วมในการนำเสนอนั้นด้วย โดยการตั้งคำถามนั้นมักจะกระทำหลังจากที่ได้ยกเอาประเด็นสำคัญขึ้นมาพูดแล้ว ตัวอย่างเช่น
ประเด็น
Production was down last quarter.
คำถาม
- How can we explain this?
- How will this affect ...?
- What can we do about it? What’s the explanation for this?
- What are the implications for ...?
- What’s behind this ...?
- What does that tell us? Does it imply/mean that ...?
- What does this mean to us?
- Why was that?
- How did it happen?
- What caused this?
- Are there reasons behind this?
- What are we going to do about this?
- What step should we take to change this?
ในกรณีที่เรื่องที่นำเสนอนั้นเกี่ยวกับผลิตภัณฑ์หรือการลงทุนในโครงการใหม่ ลักษณะของคำถามก็จะแตกต่างออกไปตามประเด็นที่นำเสนอ เช่น
ประเด็น
We’ve come out with a new product. หรือ
That’s why we’ve come up with this project.
คำถาม
- Will it benefit us in anyway?
- What are its advantages?
- What will it do for us?
ประเด็น
- That’s why we’ve come up with this project.
- What do we stand to gain from this?
- How is its future prospect?
- Will it work?
- What’s the chance of success?
- Will it be well received?
- Can be we sure of its success?
ตัวอย่างการตั้งคำถามระหว่างการบรรยายเพื่อให้ผู้ฟังมีส่วนร่วมและกระตุ้นให้คงความสนใจในเรื่องที่เรากำลังพูดอยู่
- The chart shows a sharp decline in sale between summer months. How can we explain this?
- Despite our market expansion, the demand for our products was down in the last quarter. What was that?
- Our expensive marketing campaign did not even boost up our sale one bit. What does that tell us?
ไม่มีความคิดเห็น:
แสดงความคิดเห็น