บทที่ 8 การตอบข้อซักถาม
(Handling Questions)
ในระหว่างการนำเสนอนั้นผู้ฟังอาจเกิดข้อสงสัยเกี่ยวกับประเด็นต่างๆขึ้น ณ เวลาใดเวลาหนึ่ง ซึ่งหากผู้นำเสนอไม่ได้มีการซักซ้อมความเข้าใจไว้กับผู้ฟังก่อน ก็อาจจะมีผู้คอยขัดจังหวะซักถามอยู่ร่ำไปจนทำให้การนำเสนอขาดช่วงและดำเนินไปอย่างไม่ราบรื่นนัก ดังนั้นผู้บรรยายจึงควรจะเตรียมตัวรับมือกับการซักถามที่อาจเกิดขึ้นโดยเลือกใช้คำพูดที่เหมาะสมกับแต่ละสถานการณ์ดังต่อไปนี้
การให้ซักถามได้ระหว่างการนำเสนอ
- If you have any questions during my talk, please stop me and ask.
- If there is any questions, please feel free to (stop me and) ask.
- Please stop me at any time if you have any questions.
- I’ll be happy to answer any questions that you may have during the talk/presentation.
การขอให้ซักถามหลังจากการนำเสนอสิ้นสุดแล้ว
- If you have any questions (during my talk), please ask me at the end of the presentation.
- I’ll be happy to answer any questions at the end of my presentation.
- If you have any questions, I’d be pleased to answer them after the presentation.
- Can I ask you to hold any questions you may have until the end of my presentation?
- Please hold any questions you may have until the end of my presentation.
- I would welcome any questions/comments at the end of the presentation.
การเริ่มตอบข้อซักถาม
- Now, I’d be happy to answer any questions (you may have about my presentation).
- If you have any questions, I’d be pleased to answer them (now).
- I would welcome any comments/questions.
- Are there any questions?
เมื่อไม่เข้าใจหรือไม่ได้ยินคำถาม
- I’m sorry, could you speak a little slower, please?
- Could you repeat your question, please?
- Let me make sure I get/understand your questions (correctly), are you asking (that/about) ...?
- I’m sorry, I’m not sure I understand. Is your question ...?
- I’m sorry, could you speak a little louder, please?
ก่อนตอบคำถามที่ไม่ได้เตรียมตัวมาล่วงหน้า
- I’m glad you asked that questions.
- That’s a good question.
- Thanks for asking me about that.
หลังจากตอบข้อซักถามแล้ว
- Are there any other questions?
- Does that answer your question?
- I hope that answers your question.
เมื่อไม่สามารถให้คำตอบหรือข้อมูลได้
- I’m sorry, I don’t have that information with me. I can try and get it to you later, if you like.
- I’m sorry, I don’t know the answer to that question at this time.
- I’m sorry, I don’t think we have enough time to get into that now, can we discuss/talk about it later?
- I’m sorry, that information is confidential.
- I’m sorry, I’m not in a position to discuss that issue/problem/etc.
- I’m sorry, I’m not permitted to give you that information.
เมื่อไม่มีผู้ถามคำถาม
- If you have no questions. I’ll finish there.
- If there are no questions, I’ll finish there.
เมื่อหมดเวลาในการนำเสนอ
- I’m afraid that’s all the time we have.
- I’m sorry (to say) that we’ve run out of time.
ในตอนท้ายสุด ผู้นำเสนอหรือผู้บรรยายควรกล่าวขอบคุณผู้ฟังด้วยคำพูดใดคำพูดหนึ่งต่อไปนี้
- Thank you (very much).
- Thank you for listening.
- Thank you for your attention.
ไม่มีความคิดเห็น:
แสดงความคิดเห็น