วันอาทิตย์ที่ 20 มีนาคม พ.ศ. 2554

การพูดถึงข้อเด่นข้อด้อย

บทที่ 11 การพูดถึงข้อเด่นข้อด้อย

(Talking About Advantages and Disadvantages)

นอกเหนือไปจากการพูดคุยถึงลำดับขั้นตอนและกรรมวิธีดำเนินธุรกิจของแต่ละฝ่ายเพื่อแสวงหาลู่ทางในการดำเนินธุรกิจร่วมกันแล้ว เรื่องสำคัญอีกเรื่องหนึ่งซึ่งควรนำมาพูดคุยกันในระหว่างการเจรจาทำธุรกิจในขั้นต้นนี้ได้แก่ข้อเด่นข้อด้อย ไม่ว่าจะเป็นของสินค้าหรือการบริการ ของขั้นตอนและกรรมวิธีดำเนินธุรกิจ กฎเกณฑ์ และของเรื่องราวอื่นๆที่เกี่ยวข้อง ทั้งนี้ เพื่อที่ทั้งสองฝ่ายจะได้รับทราบถึงศักยภาพและข้อจำกัดในการดำเนินธุรกิจที่อาจจะตกลงทำร่วมกันในอนาคต และสามารถเตรียมแผนการและโครงการอื่นๆรองรับเสียแต่เนิ่นๆ คำพูดที่สามารถใช้ในการถามถึงข้อเด่นข้อด้อยนี้ ได้แก่

    • What are the advantages/disadvantages?
    • What would be the advantages in (v.1 + ing)?
    • How/What could we benefit from (v.1 + ing)?
    • What would be the benefits of (v.1 + ing)?
    • Wouldn’t (noun) put us at disadvantage?

ตัวอย่างเช่น

    • What would be the advantages in ordering in bulk?
    • How could we benefit from your insurance coverage?
    • What would be the benefits of your sale promotion campaign?
    • Wouldn’t your price increase put us at disadvantage?

หลักการตอบอย่างกว้างๆเกี่ยวกับข้อเด่นของสินค้าหรือบริการ ได้แก่

    • You’ll be able to ... .
    • It will enable you to ... .
    • The benefits from ... are ... .
    • It will give you the benefits of ... .
    • Your company will have the advantages of ... .

ตัวอย่างเช่น

    • You will be able to adapt our machine to some other uses.
    • Our system will enable you to process orders much quicker.
    • The benefits from using our products are cost-effectiveness and waste reduction.
    • It will give you the benefits of easy access and total reliability.
    • Your company will have the advantages of receiving full market report and evaluation within two weeks.

หลักการตอบอย่างกว้างๆเกี่ยวกับข้อด้อยของสินค้าหรือบริการ ได้แก่

    • But there is a disadvantage, Mr./Mrs./Miss ... .
    • It will/might be difficult to ... .
    • You might find it ... .
    • The system/product, however, has some limitations.
    • It’s quite unfortunate that ... .
    • (Even) Though the system/product/service can ..., it’s not designed to/for ... .
    • The shortcoming(s) of the system/product/service is/are ... .

ตัวอย่างเช่น

    • It might be difficult to use our product in a way that it’s not intended.
    • You might find it unsuitable/inappropriate/inapplicable to other uses.
    • It’s quite unfortunate that our service doesn’t include local market.
    • Though the system can function under normal circumstances, it’s not designed for harsh weather conditions.
    • The only shortcoming of the product is its price, I’m afraid.

ตัวอย่างบทสนทนาเกี่ยวกับข้อเด่นของสินค้า/บริการ

    • Willy : What are the advantages in merging the companies now?

Kathy : You will be able to see the productivity of your company offset some of the losses suffered by my company, and the merger will enable your company to make better use of our production lines without having to start building new ones.

    • Tom : What would be the advantages in ordering in bulk?

Sally : It will enable to save your money for each unit since there will be a 20 percent discount for a bulk sale totalling over 1,000 items.

ตัวอย่างบทสนทนาเกี่ยวกับข้อด้อยของสินค้า/บริการ

    • Barbara : Wouldn’t your price increase put us at disadvantage?

Jack : You might find it disadvantageous, but it’s quite unfortunate that the hike in sale-tax forces us to increase our price by 2 percent.

ไม่มีความคิดเห็น:

แสดงความคิดเห็น